Vi i Hubro Digital har lang erfaring og høy ekspertise innen søkemotoroptimalisering. Vi hjelper bedrifter i alle størrelser med å nå sine mål på nett og vi lager skreddersydde SEO-løsninger for hver enkelt kunde, som er tilpasset deres ønsker og behov.
Vi besitter innsikten som trengs for å vite hva som skal til for at akkurat deres nettsted skal få bedre søkeordsplasseringer og dermed kunne ta høyere markedsandeler på nett. For hver enkelt kunde setter vi sammen en strategisk plan og benytter spesialutviklede verktøy som gir en banebrytende, skreddersydd søkemotoroptimalisering for nettstedet.
Vi har stort fokus på å finne de riktige søkeordene, kombinert med fokus på teknisk effektivitet og brukeratferd, og vurderer hvordan dette passer inn i den bredere kundeopplevelsen og alle de ulike digitale berøringspunktene for deres merkevare.
Enten dere har et selskap som søker lokal anerkjennelse og synlighet, dere ønsker mer trafikk og flere salg fra et nasjonalt publikum, eller dere ønsker å utvide eller bygge opp en merkevare i utlandet, kan vi hjelpe. Ta kontakt i dag for en uforpliktende prat.
En søkemotor er en programvare som gir brukere mulighet til å søke etter informasjon, slik som tekst, bilder og videoer på nett. Noen av de mest kjente er Google, Bing og Yahoo.
Søkemotoroptimalisering danner grunnlaget for all digital markedsføring og er derfor et nøkkelkomponent i enhver digital strategi. Riktig implementering av viktige SEO-faktorer kan generere høye og langsiktige avkastninger for et nettsted, både i form av trafikk og salg.
Når SEO gjøres riktig, vil et nettsted oppnå høyere plasseringer i søkemotorene for relevante søkeord. Dette vil igjen gi bedre synlighet for nettstedets innhold, som gjør det enklere for relevante målgrupper å finne nettstedet. Trafikken til nettstedet vil således øke og bidra til flere salg eller leads, og dermed økt inntjening og vekst for selskapet.
I løpet av en dag gjennomføres det over 2.2 millioner søk bare i Google. I tillegg kommer søk som gjennomføres i andre søkemotorer. Dette betyr at å komme høyt opp i plasseringene på den første siden i Google, Bing, Yahoo, etc. kan være den avgjørende faktoren mellom en blomstrende virksomhet, og en som er på randen av konkurs.
Kort forklart er søkemotoroptimalisering, eller Search Engine Optimization (SEO), kunsten å komme høyt opp i plasseringene for den ubetalte delen i søkemotorene (Google, Bing, Microsoft Edge, osv.), også kjent som de organiske plasseringene. Det innebærer således prosessen med å øke både kvaliteten og mengden av trafikk til nettstedet ditt, slik at du får god eksponering for din merkevare.
Til tross for navnet, handler SEO like mye om mennesker som det handler om selve søkemotorene. Det handler om å forstå hva folk søker etter på nett, hvilke svar de er ute etter, hvilke ord de bruker og hva slags type innhold de ønsker å lese. Når du kjenner svarene til disse faktorene, samtidig som du har gjort nettsiden tilgjengelig for søkemotorene, vil du normalt belønnes med høye plasseringer i søkeresultatene. Dette øker sannsynligheten for at folk ser nettopp din nettside i plasseringene slik at de kan klikke seg igjennom for å få tilfredsstilt sitt informasjons- eller kjøpsbehov.
Optimaliseringsbehovene for en nettside kan deles inn i en såkalt behovspyramide.
Grunnlaget for god søkemotoroptimalisering begynner med å sikre at nettsiden er tilgjengelig for gjennomsøk av søkemotorer. Behovene for ytterligere optimalisering beveger seg deretter oppover, slik pyramiden viser. Jo flere av behovene som dekkes, jo høyere plasseringer og dermed bedre synlighet vil nettsiden få for sine søkeord. Dette øker således både trafikk og konverteringer, og dermed også nettstedets konkurranseevne.
Til tross for at betalt reklame, sosiale medier og andre digitale plattformer også kan generere trafikk til nettsider, blir det aller meste av nettrafikk drevet av søkemotorer. Dette betyr at majoriteten av all trafikk til et nettsted bør være organisk, så sant nettstedet er godt nok optimalisert for dette. Organiske søkeresultater dekker nemlig mer digital eiendom, fremstår som mer troverdige for kunnskapsrike søkere og får i gjennomsnitt mange flere klikk enn betalte annonser. Det har faktisk blitt estimert at organiske plasseringer har 20 ganger høyere trafikkmuligheter enn PPC annonser på både mobil og desktop. Analyser viser dessuten at kun 2.8% av folk klikker på betalte annonser, mens resten velger å benytte seg av de organiske søkeresultatene.
SEO er også en av de få digitale markedsføringskanalene som, når den er riktig konfigurert, fortsetter å betale utbytte over tid, selv når du slutter å investere i den. Hvis du for eksempel investerer i en artikkel med innhold av høy kvalitet som fokuserer et viktig søkeord, kan trafikken fra denne artikkelen ofte øke over tid, selv om du ikke investerer mer i den. Hvis du derimot investerer pengene dine i en betalt annonse for det samme søkeordet, vil annonsen kun gi avkastning i det tidsrommet du investerer i den. Så snart du slutter å investere, vil derfor også trafikken og avkastningen fra annonsen utebli. SEO er således en bedre strategi for kontinuerlig og langsiktig trafikk og salg enn noen annen digital markedsføringskanal.
Avhengig av kapasiteten du har tilgjengelig, din vilje til å lære og kompleksiteten til nettstedet ditt, finnes det grunnleggende SEO- teknikker som du kan utføre selv. Søkemotoroptimalisering er imidlertid en svært tidkrevende teknikk som krever god forståelse av søkemotorenes funksjoner og folks søkemønstre og -ferdigheter. Det kan derfor være fordelaktig å få hjelp fra noen som er spesialister på området.
Hvis du velger å ansette hjelp utenfra, er det imidlertid viktig å være klar over at kvaliteten på markedsføringsbyråer som hevder å kunne levere SEO-tjenester kan variere stort. Det er derfor viktig at du velger et byrå med erfarne eksperter innen fagområdet, som benytter riktige og anerkjente teknikker, og ikke jukser seg til høyere plasseringer. Dette kan spare deg for både tid og penger, og i minst et uheldig resultat, da bruk av feil SEO-teknikker kan gjøre mer skade enn nytte for nettstedet. I verste fall kan bruk av feil SEO metoder føre til at nettstedet blir fjernet for godt fra søkemotorene.
Forskjellen mellom Black Hat SEO og White Hat SEO er teknikkene som benyttes når man forsøker å forbedre et nettsteds plasseringer i søkemotorene.
Black Hat refererer til ulovlige teknikker og strategier som brukes for å få høyere plasseringer i søk. Metoden fokuserer for det meste på å tilrettelegge innholdet på en nettside for søkemotorer og ikke like mye for menneskelige brukere. Black Hat SEO benyttes normalt av de som vil ha raske resultater for et nettsted, i motsetning til å bygge en tryggere og mer langsiktig strategi for å oppnå de samme resultatene. Noen av teknikkene som brukes i denne typen søkemotoroptimalisering inkluderer: søkeordfylling, gruppelenking, skjulte tekster og lenker, og spam i blogginnlegg. Til tross for at man kan oppleve raskere resultater med Black Hat SEO, er det viktig å være klar over at metodene bryter konsekvent med søkemotorenes regler. Dette gjør at man straffes hardt dersom de oppdages av Google, Bing, etc. I verste fall kan det føre til at nettstedet blir utestengt og avindeksert i søkemotorene, noe som ofte kan medføre konkurs for bedriften.
White Hat SEO refererer til bruk av teknikker og strategier som først og fremst er rettet mot menneskelige brukere, og like mye mot søkemotorene. Teknikkene som vanligvis benyttes i denne metoden er blant annet søkeord og søkeordsanalyse, optimalisering av søketitler og meta-beskrivelser for relevante søkeord, tilpasning av innhold til brukeres søkeintensjoner, naturlig lenkebygging, utarbeidelse av innhold av høy kvalitet for menneskelige brukere (blogg, artikler, produktinformasjon, osv.) og god intern lenkestruktur. I motsetning til Black Hat SEO, er White Hat SEO en mer langsiktig investering for nettsiden, da det tar noe lengre tid å oppnå de samme resultatene. Resultatene varer til gjengjeld mye lenger, noe som gjør at man oppnår en langt høyere avkastning med denne typen søkemotoroptimalisering.
Selv om Hubro Digital tilbyr enkelte standardtjenester innen søkemotoroptimalisering, har vi høyt fokus på å spesialtilpasse våre SEO-strategier for hver enkelt kunde, avhengig av kundens ønske, mål og budsjett.
Ta kontakt for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe akkurat din bedrift til å ta større digitale markedsandeler i organisk (ikke-betalt) søk.
Besøksadresse
Nedre Storgate 15-17B,
3015 Drammen
Christian Krohgs gate 2,
0186 Oslo Norge