SoMe

Visste du at 88 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier? Eller at SoMe kan påvirke søkemotorrangeringer? De digitale plattformene er et fantastisk sted å kommunisere med brukere og kunder, både organisk og betalt.

Sosiale medier gir bedrifter en unik mulighet til å være tett på målgruppen, levere raske svar og fremheve sin merkevare på en personlig måte. Det er nesten forventet at du er å treffe i SoMe og at publikum får svar. Men husk; Balansen mellom for mye og for lite er ikke alltid like lett å mestre.

Med over 4,57 milliarder brukere globalt, og en gjennomsnittlig brukertid på to timer og 24 minutter daglig, er sosiale medier en kraftig plattform for å nå og engasjere publikum. Flere og flere henter både informasjon om bedrifter og kommuniserer med bedriftene i SoMe, og nettopp derfor er det viktig at du er aktiv og tilgjengelig på disse plattformene. Utfordringene er ofte hvilke kanaler som skal velges og hvor aktive en skal være.

Hubro Digital kan hjelpe deg med å sondere terrenget og finne de kanalene du bør være tilgjengelig på.

Hva innebærer markedsføring i Sosiale medier?

Visste du at det er nesten forventet at bedrifter er å finne i sosiale medier? Eller at publikum har både et ønske og en forventning om direkte kontakt?

Å være aktiv på sosiale medier handler om å bygge merkevarebevissthet og skape forbindelser med kunder og følgere. Det handler rett og slett om å være tilgjengelig for publikum og å kommunisere med dem. 

Her kan du skape tillit til merket og du kan få engasjement tilbake. Du kan nå spesifikke målgrupper på tvers av ulike plattformer og motta synlige tilbakemeldinger.

Markedsføring på sosiale medier inkluderer alt fra organisk innhold på LinkedIn, Meta, X, TikTok, SnapChat og Pinterest og digitale samtaler med publikum, til betalt annonsering rettet mot spesifikke målgrupper. Målet er å tiltrekke seg oppmerksomhet, engasjere eksisterende kunder og nå nye potensielle kunder.

De ulike SoMe kanalene gir effekt for bedrifter av alle størrelser og bør inkluderes i markedsstrategien.

Digital markedsføring vs. markedsføring i SoMe

Det er viktig å skille mellom digital markedsføring og markedsføring på sosiale medier. Mens sosiale medier er en del av digital markedsføring, omfatter digital markedsføring en bredere rekke av taktikker og kanaler, inkludert SEO, PPC, e-handelsoptimalisering og e-postmarkedsføring, i tillegg til SoMe-markedsføring. 

Markedsføring på sosiale medier fokuserer på å informere, kommunisere og fremheve produkter, med mål om å fange oppmerksomheten til målgruppen, og derfor er det viktig å ha en god strategi for kanalene, spesielt Meta. Du bør ha en tanke på hvordan du skal formulere deg, hvordan du vil representere bedriften og hvor tett kontakt du vil ha med potensielle kunder eller forbrukere. 

En god strategi for sosiale medier kan også forbedre søkemotoroptimaliseringen (SEO). Hvordan?

Med en helhetlig markedsføring vil SoMe-kanalene hjelpe deg med å få trafikk inn til siden, samt å synliggjøre budskapene på nettsiden din.

På den måten bidrar de sosiale kanalene til å øke rangeringen på nettsiden. Søkemotorene får nemlig med seg om innholdet ditt skaper engasjement.

Har du lyst til å ta en uforpliktende SoMe-prat med oss i Hubro Digital?

Camilla sitter foran en skjerm og ser i skjermen.

Innsikt. Synlighet. Resultater. Vekst.

Hubro Digital hjelper deg med å ta bedre beslutninger basert på data og innsikt. For oss handler markedsføring om mer enn synlighet – det handler om å kombinere innsikt og strategi for å skape resultater som driver vekst.
*+*

Besøksadresse

Nedre Storgate 15-17B,
3015 Drammen

Christian Krohgs gate 2,
0186 Oslo Norge

Hubro Digital
Hubro Digital